Bipolar: Anger Management gjør Anger et Virtue

Bibelen forteller oss: «Vær snar til å høre, sen til å tale, og treg til å bli sint.» (Jakob 1:19) Det instruerer oss heller ikke å synde i vårt sinne. Men jeg er ikke kjent med noen sted hvor skrift kommandoer, etter

Jesus, selv, ble sint og Bibelen er fylt med nevner «Aldri bli sint!» – Og demonstrasjoner – av Guds vrede. Selvfølgelig, han er Gud, så hans vrede er alltid rettferdig og aldri syndig. Men, ved å si: «… Være treg til å bli sint» og gjør ikke synd i din vrede, Bibelen innebærer også muligheten for at det kan være tider da vårt sinne er ikke syndig, og vi har holdt det i sjakk lenge nok.

Dette er faktisk gode nyheter for de av oss som har bipolar lidelse. Vi blir sinte. Og noen ganger er det en mest sunn respons på våre omstendigheter.

Så, i stedet for å snakke om hvordan du styrer vårt sinne, jeg ønsker å stille spørsmålet, «Hvordan gjør vi vårt sinne produktiv heller enn destruktivt – eller syndig «

Når du mister en jobb, kan sinne være en svært nødvendig – og selv terapeutisk – respons. Jeg har vært der – mange, mange ganger. Når en venn forråder deg, er sinne ikke et symptom. Det er Sane! Kanskje den eneste forstandig svar. Gud sendte Judas til helvete. Som ikke gir oss rett til å søke hevn mot vår sviker. Men det betyr at vårt sinne er legitim og selv berettiget. Faktisk, det er tider når man ikke skal føle og uttrykke vårt sinne ville skade vårt sinn, kropp, sjel og ånd. Stille og semi-bevisst hengende på en Stengt ute sinne kan slå den inn i bitterhet som spiser opp våre sjeler.

Så, hvordan skal vi gjøre vårt sinne produktivt? Hvordan slår vi det til en velsignelse? (Du kan lese mer om dette emnet i min bok: Velsignet med Bipolar)

Når du føler deg sint, gjenkjenne og erkjenne at du er sint. Sinne er en naturlig menneskelig følelse som i seg selv er ikke dårlig eller feil. Og du kan ikke komme forbi det uten å anerkjenne den. Hvis du begrave den inne, er det to mulige utfall – og begge er ødeleggende. Du vil enten til slutt eksplodere med sinne eller bli mentalt og /eller fysisk ill.Accept det som en naturlig menneskelige følelser som godt kan være hensiktsmessig til situasjonen og kan også være starten på healing.Let Gud vet om det. Hyle det ut til ham – på Ham, om nødvendig. Han kan håndtere det og han visste at du var sint selv før du gjorde. Og når du lar Gud vet om sinne, ikke engstelig hviske, «Kjære Gud, jeg håper du ikke tankene, men jeg tror jeg føler sorta sint om dette.» Fortell ham om det med alle de følelser og lidenskap som du føler. Igjen, kan han klare det. Han er Gud. Abnd Han vil ikke avvise deg for det. Han vil gjerne høre fra deg. (Og hvis du ikke tror på Gud, la ham vite det, også.) Identifiser den virkelige kilden til sinne. Dette tar litt motet. Du må ærlig konfrontere. Er du virkelig sint på din ektefelle, for eksempel, eller er du bare tar det ut på ham /henne fordi du er frustrert med jobben din? Gå tilbake til Gud og fortelle ham at du tilgi den personen som er gjenstand for sinne. Du trenger ikke å føle tilgivelse! Og du trenger ikke å fortelle den personen – ennå. Byut hvis du ikke tilgir, vil sinne spise bort på deg. Fortell Gud at du slipper personen fra sinne. Fortell ham at du tilgi og be ham om å velsigne dem. Han vil hjelpe deg med alt dette. (Advarsel:. Ikke prøv dette trinnet før du har gjort de andre Det vil ikke fungere) offensivt møte den virkelige gjenstand for sinne (ikke aggressivt!). Dette er ikke en enkel ting å gjøre. Det krever at du respektfullt, men bestemt og direkte, uttrykke dine bekymringer, frustrasjoner, innvendinger, Â til den personen som er gjenstand for sinne. Det krever også at du oppgir hvordan deres atferd påvirket deg, dine behov, og dine forslag til hvordan man skal håndtere problemet i fremtiden. Alt uten å eksplodere eller tillate deg selv å bli tråkket over.

Vi har noen ganger ikke klarer å hevde oss fordi vi tror det vil bli oppfattet som en sint angrep. Så går vi passive og begrave sinne. Andre ganger klarer vi å aktivum oss selv fordi vi konfrontere den andre personen før vi har forstått og utnyttet vårt sinne. Når det skjer konfrontasjonen blir en sint eksplosjon i stedet for en fast og respektfull erklæring om våre bekymringer, frustrasjoner, behov og forslag.

Gjør de fem første trinnene i prosessen før du prøver en selvsikker, effektiv og respekt konfrontasjon av objektet av sinne. Det betyr ikke at du kan føle noen sinne når du prøver en selvsikker konfrontasjon. Sinne kan være en viktig motivasjonsfaktor. Men du ønsker å gjøre dette effektivt (For å få det du vil ha ut av det), og for å gjøre det skje, må du først utnytte sinne. Du trenger ikke å kvitte seg med sinne helt, men du trenger ikke å utnytte det slik at du kan bruke det for godt.

Hvis du ønsker å være påståelig heller enn aggressiv, fokusere på problemet i stedet for personen. Uten roping (du gjorde at en del med Gud), henholdsvis fast og tilstand til den andre personen dine bekymringer, uenigheter, frustrasjoner, behov og forslag. Dette er ikke lett. Men hvis du følger disse trinnene, kan du uttrykke din vrede uten å eksplodere, uten å forårsake mer problemer for deg selv og andre, uten å være «raske til å bli sint», og uten å synde i sinne.

Richard har brukt «symptomer» av bipolar å hjelpe ham rådgiver kunder; løpe maraton; vokse i sin kristne tro; og tjene en mastergrad i psykologi, et stipend for å studere jus, og fotballen.

Legg att eit svar